mamma jag är Bi!!!




japp jag kommer ihåg den dagen då jag kom ut till min mamma om att jag va bi. det tog många år innan jag kom fram själv till att ja va bi. jag har alltid känt en särskilld dragning till vissa tjejer... fast samtidigt har ja känt en lite större dragning till killar.. har vart väldigt olika.. vissa tjejer har ja totalt förälskat mig i..

Men det tog som sagt många år innan jag faktiskt insåg och erkände för mig själv att ja va bi..det va faktiskt tack vare petra som jag insåg att jag va bi. Det är en lång historia, som jag inte orkar dra.. om ni vill veta så får ni fråga så får jag sätta mig ner o skriva den..

Min mamma accepterade det direkt, hon sa mer jaha... min mormor trodde det va någon slags fas som jag snart skulle ta mig ut från.. men hon är präst o uppvuxen i en annan tid där sånt inte va lika öppet som det är idag..
Min pappa vet fortfarande ingenting.. jag kan inte berätta för honom.. tyvärr så är det så.. min sambo vet om att jag är bi och han har absolut inget emot det.. haha undra varför..:p  men min pappa vet inte.. o han ska nog inte få veta.. han skulle nog aldrig prata me mig igen om han fick veta att jag e Bi... menmen

För en del kan bisexualitet vara en övergångsfas från hetero- till homosexualitet eller tvärtom, men för många är bisexualitet en livslång sexuell identitet. När man talar om bisexualitet så menar man vanligtvis förmågan att bli sexuellt atrraherad och förälskad i både tjejer och killar, men en bisexuell identitet kan se ut på olika sätt. Alla bisexuella är inte nödvändigtvis lika mycket intresserade av personer av båda könen.

Man också vara intresserad av kvinnor och män på olika sätt. En del bisexuella blir förälskade i personer av bara det ena könet, men är sexuellt intresserade av människor av båda könen. Andra blir sexuellt attraherade av människor av bara det ena könet, men förälskad i människor av båda könen.

Känslorna kan också variera med tiden, så att man är mer attraherad av kvinnor under vissa perioder och mer av män under andra perioder. Att attraktionen varierar över tiden behöver alltså inte betyda att man växlar mellan att vara heterosexuell och homosexuell.

När man talar om bisexualitet så kan det vara bra att skilja på hur man känner sig, det vill säga vilken identitet man har, och hur man lever; om man lever med en man eller en kvinna. Man är inte heterosexuell för att man lever med en person av motsatt kön, eller homosexuell för att man lever med någon av samma kön. Man kan känna sig som bisexuell hela tiden - oavsett könet på ens partner.

Det finns mycket fördomar... det vet jag.. jag har mött många som haft fördomar och när dom snackar så är det klart det sårar... man har fått många dömande blickar från gamla vänner när man berättat att man är bi. har samlat ihop några frågor och fördomar som jag iallafall blivit utsatt för..

Det som jag framför allt sett är att många tror att bi har blivit en trend..att folk som är bi bara exprimenterar.
När den negativa inställningen till homosexualitet minskar, blir det lättare att komma ut både som homosexuell och bisexuell. Att många idag kommer ut som bisexuella kan alltså förklaras på annat sätt än att det skulle handla om att heterosexuella väljer att kalla sig bi för att det är trendigt. Det kan helt enkelt handla om att människor med bisexuell läggning nu börjar tala om sin bisexualitet.Andra kallar sig bisexuella för att de upplever att etiketterna hetero- eller homosexuell som begränsande...

Något annat jag upplevt är att komma ut som bi bara är för att man är rädd att medge att man är homosexuell..
För många som växer upp i ett samhälle där alla förväntas vara heterosexuella, kan en bisexuell identitet vara första steget mot en homosexuell identitet. Det innebär inte att denna tillfälliga bisexuella identitet är mindre värd eller mindre giltig. Det finns också de som kommer ut som bisexuella efter att ha identifierat sig som homosexuella. Vilken sexuell identitet som helst kan alltså vara i ”fas”; hetero-, homo-, eller bisexuell identitet. För många människor är bisexualitet en livslång stabil identitet, precis som homo- eller heterosexuell identitet.

Och sen har vi ju klassikern "alla är bisexuella".. visst fine alla kanske kan känna att dom någon gång attraherats av båda könen.men när man talar om bisexuella eller bisexualitet så brukar man vanligtvis mena upplevd attraktion: att man faktiskt känner sig attraherad av människor av båda könen. Dessutom kan det vara kränkande för både hetero- och homosexuella att få sin identitet ifrågasatt. Det bör vara upp till var och en att identifiera sig själv.

"Måste alla bisexuella ha både en kille och en tjej samtidigt?"

Nej. Vissa bisexuella tycker att något saknas i en relation med bara en partner och vill därför parallellt ha längre eller tillfälliga relationer även med personer av det andra könet. Andra bisexuella känner inte så. Människor som kallar sig för bisexuella säger alltså bara att de kan attraheras av både kvinnor och män. De säger inte att de nödvändigtvis måste agera efter den attraktionen mer än vad hetero- eller homosexuella måste agera efter sin attraktion mot människor än sin partner.

Bi-, homo- och heterosexuella kan alla leva i öppna relation – eller i monogama relationer. Man kan alltså inte dra några slutsatser om en persons livsstil utifrån hennes sexuella identitet. Samhället uppmuntrar till heterosexualitet och monogami, med det borde vara upp till var och en att själva välja hur man vill att ens sexuella och känslomässiga relationer ska se ut.


"Men hur kan man vara bisexuell om man lever monogamt – är man inte hetero- eller homosexuell då?"

Man behöver inte vara heterosexuell för att man lever med en person av motsatt kön, eller homosexuell för att man lever med någon av samma kön. Man kan känna sig som bisexuell hela tiden – oavsett könet på ens partner. Att ha en bisexuell identitet innebär att man vet om att man attraheras av båda könen. Den insikten finns där oavsett vad partnern har för kön. En del bisexuella väljer därför att tala om samkönade och olikkönade relationer, istället för hetero- eller homorelationer, för att visa att man inte är heterosexuell även om man lever i en olikkönad relation.


"Varför skulle bisexuella som lever med någon av motsatt kön söka sig till HBT-miljöer? Bisexuella lever i en heterosexuell relation har ju samma rättigheter som heterosexuella."

Bisexuella söker sig till samma träffpunkter som homosexuella för att komma ut, för att träffa vänner och för att få vara i en miljö där man kan tala öppet om sin sexuella läggning utan att den sexuella identiteten ses som ett problem eller något avvikande och annorlunda. Det behovet kan man ha som bisexuell, även om man lever i en relation med någon av motsatt kön. Behovet av identitetsstöd har alltså inget med partners sexuella läggning eller kön att göra.


"Hur kommer det sig att jag ser så mycket färre bisexuella än bögar och lesbiska?"

Ibland tror människor att man kan förutsäga en människas identitet genom könet på hans eller hennes partner. Två kvinnor hand i hand förutsätts till exempel ofta vara lesbiska, medan en kvinna och en man hand i hand gärna förutsätts vara heterosexuella – när det egentligen kan vara så att alla fyra är bisexuella. I heterosammanhang förutsätts folk ofta vara heterosexuella, och i HBT-miljöer förutsätts folk vara homosexuella, när det är så att både hetero-, homo- och bisexuella egentligen finns i dom flesta miljöer.


"Är det någon skillnad på att komma ut som bi och att komma ut som homo?"

Precis som att det finns negativa föreställningar om hur bisexuella är, så finns det negativa föreställningar om hur homosexuella är. Negativa attityder som specifikt berör bisexualitet kan ställa till problem för människor i färd med att bejaka en bisexuell identitet. En annan skillnad mellan homo- och bisexuella är att där homosexuella söker sig till homosammanhang för att slippa vara en minoritet i det omgivande samhället, så är bisexuella som kommer ut fortfarande i minoritet i homosammanhang. En del bisexuella tycker därför att det är värdefullt med forum där bisexuella kan träffas och utbyta erfarenheter med varandra.

informationen är både från mig och från vårdguiden och andra sidor...






Kommentarer
Postat av: Maddä

Inlägget är verkligen spot on.

Önskar jag hade en sådan som dig att vända mig till när jag var yngre, tror det hade varit så mycket lättare att få mina släktingar att förstå med fakta på benen.

puss på piff


URL: http://psyksmurfen.blogspot.com @ 2009-12-11 @ 15:24:41
Postat av: kim

tyvärr är det så att alla som skiljer sig från heteronormen sticker ut i dagens samhälle, det behövs mer kunskap för att kunna ta död på alla fördomar kring dessa ämnen!


URL: http://thinkblonde.blogg.se/ @ 2009-12-11 @ 21:13:32

Kommentera inlägget här:

När det står en liten röd stjärna (*) vid ett fält betyder det att det fältet måste fyllas i för att kommentaren ska kunna visas :)<3

* Ditt namn:
Kom ihåg uppgifterna?

Din E-mail: (Visas bara för mig)

Länk till din hemsida/blogg (valfritt):

* Här kan du kommentera tills du sprängs:

  • Till bloggens startsida
  • RSS 2.0
    BLOGGDESIGNEN GJORD AV: Angiie Dahlö