sex,skola,mens,julklappar...

japp det är vad jag hållt på med dom senaste dagarna...

eller det ja borde hållt på me... skolan iallafall

Sex.. seriöst har dom inte sexualundervisning i skolan längre.. (jag dömer dej inte M,att du inte visste det jag berättade för dig), men seriöst.. jag satt igår och förklarade för en 15-åring att man kan få könssjukdomar utan att ha sex.. att man INTE kan köpa P-piller på apoteket och att kondom är säkrare än piller..

Hon visste inte om att man faktiskt kan få sjukdomar av tex offentliga toaletter och så vidare. Sen tycker hennes pojkvän att dom ska ta bort kondom för att det är skönare utan och att hon ska börja med piller.. varför är det alltid tjejens ansvar?! och varför lär dom inte sig det här i skolan. jag anser att det är en viktig grej.. hon trodde att p-piller är säkrare än kondom.. vilket det inte är.. iallafall inte för mig. jag har blivit på smällen tre gånger trots att ja käkat piller, dom biter inte på mig. men jag precis som hon trodde att piller va bättre och säkrare och att det är mycket skönare utan kondom.

Jag fick iallafall henne att inse att hon måste till ungdomsmottagningen och prata med dom om skydd samt vaccinera sig mot livmoderhalscancer.. Sen hade någon av hennes kompisar sagt att när hon skaffade p-stav så försvann hennes mens helt och att hon nu funderar på att sätta in en stav. så då fick jag förklara det också.. att det är inte säkert att man slipper mens bara för att man sätter in en stav, när jag gjorde det fick jag mens i ett halvår varje dag o samma sak me min tjejkompis.. det är antingen det ena eller det andra.. så jag hoppas att hon förstod det jag sa och tar det på allvar. men det vet jag att hon gör..

Skolan då.. jaa jag har prov p åtorsdag och sen börjar den igen nästa vecka.. jag känner mig inte taggad att börja igen eller att plugga till provet... menmen får se hru det går..

O mens.. jaa min mens är över en vecka försenad.. jag har tagit två test o båda e negativa... trots det så har inte mensen dragit igång... brukar ju göra det när man tagit testet för då släpper allt.. men nejnej.. jag har mensvärk, jag har ett sjukt illamående som jag alltid har när ja har mens,men inte fan har j anågon mens... så vi får väl se...

Julklappar... jaa det är pierre iväg o köper nu.. faktiskt på citygross.. haha.. billigt o bra... men dom har fakitkst bra grejer.. dom har ett spel som vi ska köpa till mormor o morfar... och dom har leksaker o kläder som han ska kolla på så vi kan skämma bort Devin lite... o våra systerbarn... vi får se.. =)

nu ska ja försöka mig på böckerna.. puss o hej

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

När det står en liten röd stjärna (*) vid ett fält betyder det att det fältet måste fyllas i för att kommentaren ska kunna visas :)<3

* Ditt namn:
Kom ihåg uppgifterna?

Din E-mail: (Visas bara för mig)

Länk till din hemsida/blogg (valfritt):

* Här kan du kommentera tills du sprängs:

  • Till bloggens startsida
  • RSS 2.0
    BLOGGDESIGNEN GJORD AV: Angiie Dahlö