min sjukdom...

Fick en fråga på facebook om vad det för sjukdom jag har. Vet att jag skrivit om det i något annat inlägg.. jag har flera olika sjukdomar. Men den som handlar om mina humörsvägningar är struma. Struma är en kombination av två olika sjukdomar. Hypotyreos och hypertyreos.
listan på symptom är otroligt lång. Man behöver inte ha alla symptom, och inte alltid man har samma heller.
Mina symptom är väldigt olika dag från dag. Ibland märker jag ingenting alls och ibland är det riktigt illa. Jag har fått mycket skit för att jag "kör"  med pierre ibland. Men jag kan inte kontrollera mina humörsvägningar oftast. Jag har jättesvårt för att kontrollera dom och oftast menar jag inte att skrika på honom. Jag kan bara inte hjälpa det.
här är en lista på symptom, jag har många av dom, men absolut inte alla. Men det här är alltså vad jag får leva med varje dag.

Hypotyreos
- B 12 - brist
- Blekhet 
- Bradykardi (Långsam hjärtfrekvens)
- Bröstsmärtor
- Depressioner/känslomässig instabilitet
- Domnande fingrar/händer och tår/fötter
- Fibromyalgi
- Frusenhet, låg kroppstemperatur, köldkänsla
- Förstoppning (eller diarré )
- Glasbubble-känsla och "brain-fog"
- Glömska
- Heshet 
- Huvudvärk 
- Håravfall, torrt, tunt och/eller risigt hår, glesnande behåring på kroppen
- Hårda tunga hjärtslag/hjärtklappning 
- Högt kolesterol
- Ingen ork, lust
- Ingen/låg sexlust
- Kall hud
- Karpaltunnel syndrom (kroppsdelar domnar bort pga av klämda nerver)
- Koncentrationssvårigheter
- Ledvärk
- Låg kroppstemperatur
- Låg motivation
- Låg puls
- Långsam tankeverksamhet, tappar ofta orden/tråden
- Långsammare längdtillväxt hos barn:
- Långsamt tal
- Lägre/mörkare/grövre röst hos kvinnor
- Lättretlighet
- Menstruationsstörningar (rikliga menstruationer, långa avstånd, utebliven menstruation) 
- Mental och kroppslig tröghet 
- Minnesluckor
- Minskad aptit
- Missfallsrisken ökar, svårare att bli gravid
- Muskelkramper
- Muskelsvaghet
- Muskelvärk
- Myxödem (Svullen, degig hud)
- Myxödemkoma (svullnader och kroppslig och mental tröghet ända fram till mental frånvaro)
- Nattblindhet (sämre mörkerseende än normalt)
- Nedsatt hörsel 
- Nedsatt kondition 
- Nervositet
- Ont i nacken 
- Panikångest
- Sköra/trasiga naglar
- Smärtor allmänt i kroppen, ev. vandrande 
- Stelhet
- Svullnader, främst i ansiktet, runt ögonen, på händer, fötter och underben
- Sänkt andningsfrekvens
- Sömnbehovet ökar överdrivet mycket, alternativt sömnsvårigheter
- Tandproblem 
- Tinnitus
- Tjock tunga
- Torr/grov/läderaktig hud
- Tryck över halsen, svårt att svälja
- Trötthet
- Tvångsföreställningar/besatthet
- Urinträngningar
- Utslag 
- Viktuppgång eller viktminskning
- Värmeintolerans
- Yrsel
- Ögonproblem (tex sämre syn, och/eller torra, svidande, svullna eller värkande ögon)
- Ömhet i fotsulorna

 

Hypertyreos
- aggressions utbrott
- andningssvårigheter
- avmagring
- bröstsmärtor
- darrningar(stämgaffelkänsla)
- demensliknande tillstånd(hos äldre)
- diarré
- dubbelseende
- fobier
- förstorad sköldkörtel
- huvudvärk
- hjärtklappning
- hjärtsvikt(hos äldre)
- håravfall
- hög puls
- infektionskänslighet
- irritation
- klåda
- ledvärk
- magkatarr
- magsår
- menstruationsrubbningar
- minskad sexuell lust
- muskelkramper
- muskelsmärtor
- muskelsvaghet
- mani
- nervositet,oro
- rastlöshet
- ryggvärk
- röda slemhinnor
- snabba blodsockerfall
- snabb, flämtande andning
- snabbt tal
- stresskänslor
- svettningar
- svimningskänsla
- svårt att bli gravid
- sömnsvårigheter
- tunna, mjuka, sköra naglar
- tunnt, mjukt hår
- tunn, känslig hud
- trötthet
- tårögdhet
- utstående ögon,värk,svullnad
- utslag på skenbenen
- varm och fuktig hud
- värk bakom ögonen
- värmeintollerans
- värmeutslag
- ångest
- ökad hunger
- ökad nagelväxt
- ökad sexuell lust
- ökad törst


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

När det står en liten röd stjärna (*) vid ett fält betyder det att det fältet måste fyllas i för att kommentaren ska kunna visas :)<3

* Ditt namn:
Kom ihåg uppgifterna?

Din E-mail: (Visas bara för mig)

Länk till din hemsida/blogg (valfritt):

* Här kan du kommentera tills du sprängs:

  • Till bloggens startsida
  • RSS 2.0
    BLOGGDESIGNEN GJORD AV: Angiie Dahlö